Haku

Vaativan ammattilaisen valinta

1.3.2017

 

Otsikko kytkeytyy Sisu Auton Sisu Polar -malliston markkinointiviestiin. Raskasajoneuvojen kehittämisen edelläkävijä on syystäkin ylpeä Polar-mallistostaan. Autoista sisukas suomalainen tunnetaan, vaikka raskasajoneuvojen valmistus muodostaa vain puolet yhtiön liikevaihdosta. Tulevaisuutta rakennetaan määrätietoisesti uuden ajoneuvoteknologian ja palveluliiketoiminnan suuntaan. Sitä rakennustyötä tehdään myös Joensuun Tiedepuistossa.

Viime vuonna 85 vuotta täyttäneen Sisu Auton toimitusjohtajalla ja yrittäjällä Timo Korhosella on lievästi ilmaistuna tuhat rautaa tulessa. Korhosesta tuli yhtiön ainut omistaja vuonna 2013, jolloin hän asetti selkeän tavoitteen: Sisu on yhtiö, joka pitää saada takaisin raiteilleen. Yhtiön strategian kirkastaminen on edellyttänyt riuskaa kehittämistoimintaa ja ennätyksellisen isoja investointeja.

Korhonen ei tyytynyt irtiottoon massatuotteista ja asiakashyödyn maksimointiin. Sen sijaan suomalaisesta huippubrändistä lähdettiin luomaan osaamisen vientituotetta. Nyt suomalainen Sisu on laadun synonyymi muun muassa Kiinassa. Tuotekehityspalvelujen ja osaamisen vientimarkkinat ovat yksi syy siihen, että Sisu Auto on etabloitunut myös Joensuuhun.

- Katseemme suunta on vahvasti Itä-Suomeen päin. Karjaalta katsottuna siellä ovat lähekkäin meitä kiinnostavat paikkakunnat, Joensuu ja Lappeenranta, Timo Korhonen sanoo.

Sisu Auton Joensuun-toimipiste on liki vuoden ollut Joensuun Tiedepuistossa. Länsikadulla töitä tekee automaatioinsinööri Juha Markkanen.

Automaatio mukana kaikessa

Juha Markkanen työskenteli aiemmin teollisuuden asiakastoimitusprojektien parissa Tampereella. Automaatioinsinöörin työkenttää olivat mm. paperikoneet, voimalaitokset, tuulimyllyt ja robotit. Kun Timo Korhonen vuosi sitten kyseli Markkasen kiinnostusta työskennellä Sisu Autolla, automaatiomies oli hetken ihmeissään.

- Mietin, että mitä tekemistä automaatioinsinöörillä on kuorma-autojen valmistuksen kanssa. Pian selvisi, että eri alojen osaajilla automaatio mukaan lukien onkin poikkeuksellisen vahva rooli Sisu Auton tulevaisuudessa.

Markkanen työskentelee Sisu Engineering Oy:ssä tuotekehityksen projektipäällikkönä. Käynnissä olevat projektit ovat huippusalaisia – merkittäviä uutisia on luvassa vielä kuluvan kevään aikana.

- Ala on ison murroksen kynnyksellä. Nyt vuoden verran autoteollisuuteen perehtymisen jälkeen itsekin tajuan, kuinka hurjaa kehityksen vauhti tällä hetkellä onkaan. Ja onhan sen oltava sitä ajassa, jolloin vaikkapa Pariisissa dieselautot kielletään vuoden 2025 jälkeen.

Asioita voidaan tehdä aina fiksummin, uusia ominaisuuksia kehittää, laatua parantaa ja asiakastarpeisiin reagoida entistäkin nokkelammin. Markkanen arvioi, että kehityskulussa myös tuotekehityksen ja projektoinnin palveluliiketoiminnasta voidaan löytää uutta kannattavaa bisnestä perinteisen raskasajoneuvovalmistuksen rinnalle.

Laadusta tinkimättä

Sisu Auton strategia poikkeaa kilpailijoista muun muassa siinä, että Karjaan tehtaalta valmistuu yksilöllisiä ja täysin valmiita 4- ja 5-akselisia kuorma-autoja ja erikoisajoneuvoja. Raskasajoneuvoja, kuten Sisu Rock ja Sisu Timber tarvitaan esimerkiksi maanrakennustöissä ja puukuljetuksissa. Sisu Works -tienhoitoautot puolestaan hallitsevat markkinaa, tienhoidon järeitä autoja viedään myös Norjaan.

- Kokonaisuus on meidän omissa käsissämme suunnittelusta rakentamiseen, maalauksesta päällirakentamiseen. Asiakkaalle tehdasvarustelu merkitsee lyhyempää toimitusaikaa sekä täystakuuta koko toimitukselle. Sisu on käyttäjälleen tuottava ja arvonsa säilyttävä sijoitus koko maan kattavaa huoltoverkostoa myöten, Markkanen painottaa.

Kiinaan Sisu Auto vie osaamistaan, menossa on parhaillaan useitakin projekteja.

- Kiinassa eurooppalaisilla ratkaisuilla on kova kysyntä, kilpailuetua ison maan sisällä haetaan intensiivisesti. Toiminnan ydintä on Suomessa tehtävä suunnittelu- ja kehitystyö, jonka tuloksia kiinalaiset hyödyntävät heidän oman kuorma-autotuotantonsa parantamiseksi.

Osaajille töitä tarjolla

Sisu Engineeringissä tuotekehitystiimi on monialaisten osaajien joukko, jossa kukin tiimin jäsen toimii oman vastuualueensa projektipäällikkönä. Vastuuta on paljon, työhönsä sitoutuneita vastuu ja työnantajan osoittama luottamus myös motivoi.

- Hyödynnämme aktiivisesti toimittajaverkostomme palveluita asiakastoimituksissamme. Myös oppilaitosten ja tutkimuslaitosten kanssa tehtävä yhteistyö on äärimmäisen tärkeää. Yhteistyö on syvällistä, valpas kontaktointi ja uusien yhteistyömahdollisuuksien katsastaminen on mielessä kaiken aikaa.

Juha Markkasen työhuoneella Joensuun Tiedepuistossa on valmis työpiste seuraavalle osaajalle. Hyvälle tyypille on töitä tarjolla. Markkanen arvelee, että oikeanlainen ammattilainen löytyy nimenomaan itäisestä Suomesta.

- Vahvaa koulutusta on yhtä lailla Lappeenrannassa kuin Joensuussakin. Olen myös sitä mieltä, että täällä ihmiset ovat myönteisiä, oikealla tavalla ulospäin suuntautuneita ja yhteistyökykyisiä. Sellainen persoona sopii Sisun tiimiin.

Sisu Auto -konsernia Markkanen kuvailee työpaikaksi, jossa pääsee näyttämään taitonsa ja jossa ihmisiin luotetaan. Etätyöskentely on yleistä ja sujuvaa.

 

FAKTA: Oy Sisu Auto Ab

 

Investointipato murtui lokakuussa

Sisu Auton asiakkaiden usko talouden nousuun naksahti päälle, kuin valo pimeään viime vuoden lokakuussa. Talouden taantuma ehti hyvän tovin jarruttaa asiakkaiden investointipäätöksiä, vaikka monen kuljetusyrittäjän kalusto kaipasi kipeästi uusia investointeja.

Nyt kuljetusyritysten ja sitä myöten Sisu Auton tilauskirjat täyttyvät vinhaa vauhtia. Investointiuskon palautumisen taustalla on useita syitä. Viime vuoden lokakuussa INFRA ry suhdannekatsauksessa kerrottiin suurten aluerakennushankkeiden ja talonrakentamisen pohjatäiden lisääntymisestä. Maansiirtotöitä pusketaan täydellä teholla myös keskellä Joensuuta, kun vuosikausia jahkailtu toriparkin rakentaminen vihdoin käynnistyi.

Äänekosken sellutehdas puolestaan on miljardi-investointi, jonka rakentamisvaiheessa sora-autoilla riittää kiirettä. Kun sellutehdas aikanaan avaa jättimäisen kitansa, käynnistyy arviolta 240 tukkirekkakuorman päivittäinen ralli. Metsäbiotalouden puolella pienempiäkin hankkeita riittää. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa Lieksan bioöljytehdas, joka rahoituskokonaisuuden onnistuessa tuottaa bioöljyä jo ensi vuonna.

Vientimarkkinoilla on siedettävä talouden epävarmuutta. Sisu Autolle tärkeää Norjan vientimarkkinaa on verottanut kruunun heikkous euroon nähden jo parin vuoden ajan. Siksi etenkin ruotsalainen kuorma-autoteollisuus on hyötynyt huomattavasta kilpailuedusta. Aivan viime kuukausina tilanne näyttää asettuneen lähemmäs pitkän aikavälin normaalia tasoa.

Norjan tapaan myös Venäjän ruplan heikkous euroon nähden on jarruttanut kauppoja. Kaiken kaikkiaan Venäjällä talouden epävarmuus on helpottamassa ja investoinnit käynnistymässä. Esimerkiksi itänaapurimme metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat viime vuonna kuusi prosenttia. Sisulla on hyvät referenssit etenkin Venäjän puuautomarkkinoilla.

Sisu Autolle Kiina on ilonaihe - Kiinan markkinoilla suunnittelu- ja projektipalveluilla kysyntää riittää.