Haku

IT-ratkaisujen unelmakumppani

1.11.2017

 

Mielikuvia digitalisaatiosta on maailma pullollaan. IT-jargonia kuunnellessaan moni ei kehtaa kysyä, mistä oikeasti on kyse. Ettei vain pidettäisi tyhmänä. Oikeasti kysyminen on viisautta ja vastaaminen konkreettisesti ja suomeksi paras tapa pitää asiakkaat tyytyväisinä, tietää Bittiguru Oy:n toimitusjohtaja Ari Hakulinen.

Vuonna 2012 perustettu Bittiguru Oy IT-ratkaisujen ketterä palveluyritys. Gurujen palvelukokonaisuus tarkoittaa sellaisia konkreettisia asioita kuin palvelintilaa, virustorjuntaa, tietoturvaa, varmuuskopiointia, tietokoneita sekä tulostimia ja tarvittaessa myös rahoitusta niiden hankintaan. Johtoajatuksena on tuottaa asiakasyrityksille konkreettista hyötyä – kasvattaa yritysten tuottoja, pienentää kustannuksia ja tehostaa toimintaa.

Bittigurun pääpaikka on lokakuusta lähtien ollut Joensuun Tiedepuistossa. Toimitusjohtaja Ari Hakulinen lupailee Tiedepuiston yhteisölle melkoista joululahjaa.

Laajennetaan meidän palvelureppua ja ryhdytään tarjoamaan tietoliikenneyhteyksiä. Miltä kuulostaa viisinkertainen nopeus ja hintatason pudottaminen kolmannekseen? Kyllähän tässä jonkinlaisesta kilpailuvaltista on kyse, Hakulinen myhäilee varmana siitä, että Länsikadulla toimivat pk-yritykset ansaitsevat palveluratkaisuja, jotka tähän mennessä ovat olleet vain isompien toimijoiden ulottuvilla.

Jatkuvaa parantamista

Bittiguru starttasi varsin perinteisenä IT-yhtiönä. Palveluhenkiseen konseptiin kuului vahva käyttäjätuki ja sen myötä paljon asiakaskäyntejä. Jatkuvan parantamisen tahto puski yritystä etukenoon – pohtimaan, miten palvelukonsepti saataisiin yhä tehokkaammaksi ja monipuolisemmaksi.  Firmassa ryhdyttiin kehittämään tukipalveluita etämallilla.

Automatisoitiin kokonaisuutta. Asiakaskäyntien sijasta otetaankin käyttäjän tietokone haltuun etänä tarvittavia toimenpiteitä varten. Se on halvempaa ja nopeampaa.

Rohkeasti investoimaan

Vuosi sitten Bittiguru teki merkittävän investoinnin ja rakensi oman konesalin Outokumpuun vanhaan pankkitaloon. Tilaa on noin 750 neliön verran, neliöitä riittää myös vuokralaisille.

Palvelusalin hukkalämpö otetaan talteen ja hyödynnetään kiinteistön lämmittämisessä. Investointi moderniin teknologiaan ja energiatehokkuuteen kuvaa varsin hyvin Bittigurun arvoja ja ajattelutapaa. Kannattava kasvu, toiminnan tehostaminen ja kustannusten karsiminen ovat läpileikkaavia tavoitteita omasta tekemisestä asiakkaille myytäviin palveluihin.

Asiantuntijaorganisaatio

Bittigurun myyntipäällikkö Joona Kuronen tapaa usein asiakkaita, joille digitalisaation hyödyntämisen mahdollisuudet ovat jääneet etäiseksi mielikuva- ja mainospuheeksi. Tarkalla korvalla asiakasta kuunteleva Kuronen tunnistaa, milloin asiakkaalle on syytä avata tarkemmin erilaisia ratkaisuja ja niistä saatavia hyötyjä.

Asiantuntijaotetta tarvitaan myös silloin, kun asiakasyrityksellä on takanaan pitkä tietojärjestelmien historia ja monesti myös ongelmia siksi, etteivät tietojärjestelmät kommunikoi keskenään.

Meidän tehtävämme on sisäistää asiakkaan järjestelmä, jotta pystymme tarjoamaan siihen fiksun ja yhteensopivan ratkaisun.

Tietosuoja-asetus hämmentää

Euroopan unionin tietosuoja-asetus on juuri nyt kuuma peruna yrityksissä. Henkilötietojen käsittelemistä koskeva asetus tulee voimaan ensi vuoden toukokuussa. Ari Hakulinen kuvailee tilannetta hämmentäväksi.

Monessa firmassa ollaan aivan paniikissa asian kanssa. Paniikki ja hämmennys näyttää olevan konsulteille taivas ja vakuutusten myyjille otollinen markkina. Me teemme paljon työtä sen eteen, että pystymme opastamaan yrityksiä järkevällä tavalla muutoksen läpi. Panikoinnin sijasta keskustelemme asiakkaan kanssa, katsotaan tarkemmin heidän toimintaympäristöön ja käsiteltävää tietoaan. Ratkaisuja asiaan voi löytyä palomuuripalvelustamme tai jopa laitepuolelta. Juristin saappaisiin emme astu, mutta meillä on asiaan hyvä näkymä, Ari Hakulinen rauhoittelee.
 

FAKTA: Bittiguru Oy