Haku

Tilintarkastus on palvelua ihmiseltä ihmiselle

1.4.2018

Tilintarkastaja tulossa, jännittääkö? Suotta jännität, sanoo BDO:n Itä-Suomen aluejohtaja Pasi Tuuva – tilintarkastus ja ihminen sopivat mainiosti samaan lauseeseen. Numeroissa ja faktoissa pitää olla tarkka, muuten Tuuvan mukaan tilintarkastus on mitä suurimmassa määrin asiakaspalvelutyötä ihmiseltä ihmiselle – joskus myös sparraustakin.

Tilintarkastus on kirjanpitovelvollisten yhteisöjen ja säätiöiden kirjanpidon, tilinpäätöksen ja hallinnon tarkastusta. Tilintarkastuksesta on määrätty tilintarkastuslaissa. Sen lisäksi tilintarkastukseen ja -tarkastajiin liittyviä pykäliä löytyy monesta muustakin laista, esimerkiksi kirjanpito- ja osakeyhtiölaista. Hyvää tilintarkastustapaa määritellään myös monissa kansallisissa ja kansainvälisissä standardeissa. Tilintarkastajien valvonnasta vastaa Patentti- ja rekisterihallitus.

Kyse on jämptistä hommasta, jonka luonteen BDO:n Joensuun-toimistolla työskentelevä tilintarkastaja Taina Törrönen muotoilee toisesta näkökulmasta:

- Tämä on mitä suuremmassa määrin asiakaspalvelutyötä. Työssä kohtaa paljon ihmisiä, harvemmin sitä istutaan toimistolla pelkkiä numeroita pyörittelemässä.

Törrösen oma tilintarkastajahistoria juontaa Suomen Kuntaliiton aiemmin omistamaan Audiatoriin, joka oli erikoistunut julkishallinnon tilintarkastuksiin. Yritysoston myötä julkishallinnosta tuli yksi BDO:n keskeisistä asiakasryhmistä. Voimakkaasti kasvava BDO on viime vuosina lisännyt markkinaosuuttaan myös yrityspuolella.

- Eri alojen yritykset, isot tai pienet ja mistä päin Suomea tahansa ovat kohderyhmämme - palvelemme kaikenkokoisia yrityksiä ympäri Suomea, aluejohtaja Pasi Tuuva vahvistaa.

Tiimi asiakkaan tarpeisiin

BDO:lla on Suomessa yksitoista toimipistettä ja uusia avataan jatkuvasti. Kattava palveluvalikoima on asiakkaan sijainnista riippumatta jokaisen asiakkaan ulottuvilla.

- Emme ole sidottuja paikkaan, vaan palvelumme liikkuvat sujuvasti sinne, missä asiakkaamme ovat. Asiantuntijatiimit kootaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti, BDO:n vero- ja lakipalvelujen liiketoimintajohtaja Marja Hokkanen kertoo.

Hokkasen mainitsema palvelutarjonta on laaja: tilintarkastuksesta vero- ja lakipalveluihin ja neuvonantopalveluista, kuten yritysjärjestelyistä, taloushallinnon ulkoistamiseen. Kirjoon kuuluu myös Tuuvan mainitsema asiakkaan sparraus:

- Esimerkiksi yrittäjälle tilintarkastaja on – iloissa ja murheissa – luonteva yhteistyökumppani. Vieläpä sellainen kumppani, joka aidosti tuntee ja tietää asiakkaansa liiketoiminnan luonteen, Tuuva toteaa.

Hyvä tilintarkastaja tuntee asiakkaansa liiketoiminnan. Asiakaslähtöisyyden lisäksi hyvältä tilintarkastajalta vaaditaan avarakatseisuutta ja uskaltautumista pois omalta mukavuusalueeltaan.

Saappaat jalkaan ja huomio digiin!

Tilintarkastus tehdään usein tilikauden päätyttyä, mutta tarkastus voidaan aloittaa jo tilikauden kuluessa. Tilintarkastuksen tavoitteena on hankkia kohtuullinen varmuus siitä, että tarkastettavan yhteisön tai säätiön tilinpäätökseen ei sisälly kokonaisuutena väärinkäytöksestä tai virheestä johtuvia olennaisia puutteita. Tarvittaessa tilintarkastaja pukee vaikka haalarin ylleen ja vetää kumisaappaat jalkaan.

- Jos asiakasyrityksen varastolla on taseessa merkittävä arvo, olisi tilintarkastusstandardien mukaisesti tilintarkastajan oltava varaston inventoinnissa mukana. Jos tämä ei jostain syystä ole mahdollista, on standardissa selkeät ohjeet, miten tulee toimia, Taina Törrönen mainitsee.
Varaston konkreettisesta laatikoiden laskemisesta ja pressunkulmien nostelusta BDO:n asiantuntijoiden arki hyppää ketterästi vallan toiseen maailmaan – alati kansainvälistyvään ja digitalisoituvaan arkeen.

- Yhä useammin yritysten ja organisaatioiden toiminta ylittää maan rajoja. Asiakkaamme haluavat toimia oikein, ja meidän tehtävämme on etsiä asiakkaan kannalta toimivia tapoja jokapäiväiseen työskentelyyn. Ihan helppoa se ei aina ole – eri mailla on erilainen lainsäädäntö, lait ja viranomaisten ohjeistukset muuttuvat jatkuvasti ja uudet toimintatavat ja teknologia luovat omat haasteensa yrityksille, Marja Hokkanen luonnehtii.

Yksi BDO:n valtti on asiakkaan kokonaisvaltainen palvelu.

- Mitä paremmin tunnemme asiakkaan, sitä paremmin pystymme asiakasta myös palvelemaan. Kun tunnemme tilintarkastusasiakkaamme liiketoiminnan, pystymme auttamaan häntä paremmin tulevaisuuden suunnittelussa vaikkapa yrityskauppoihin, sukupolvenvaihdoksiin tai verokysymyksiin liittyen, Hokkanen toteaa.


FAKTA: BDO