Haku

Tavoitteena Mestiksen mestaruus!

1.10.2018

Mestis-kausi 2018-2019 pyörähti käyntiin syyskuun lopulla, ja Jokipoikien hermokeskuksessa Joensuun Länsikadulla tunnelmat ovat kutkuttavat. Koko edustusjoukkueen orkesteri on viritetty huippukuntoon, ja kaiken muun hyvän lisäksi lippujen hinnatkin on fiksattu katsojaystävälliselle tasolle.

Jokipoikien toimistopäällikkö Kai Nuutinen puhkuu luottamusta. Joukkueen runko saatiin kokoon hyvissä ajoin, takana on paljon hyvää treeniä, fasiliteetit ovat kunnossa ja tavoitteet korkealla.

- Tavoite on Mestiksen mestaruus, Nuutinen pohtii hetkeäkään epäröimättä.
Jo 18 vuotta jääkiekkoa ja Jokipoikia elänyt ja hengittänyt kiekkokonkari pitää organisaation lankoja napakasti käsissään. Vuosien varrelle on mahtunut nousuja ja laskuja, menestystä ja menetyksiä, taloudenkin kanssa kamppailua. Nyt Nuutista hymyilyttää.

- Neljä vuotta sitten seura sai uudet omistajat ja uuden hallituksen. Tuolloin lähdimme liikkeelle nollasta ja homma on saatu pyörimään tosi hyvin. Toki koko ajan talouden kanssa pitää olla tarkkana – on huolehdittava siitä, ettei perälauta vuoda.

Uusia avauksia

Käynnistynyt kausi lupaa katsojille kiihkeitä pelejä. PKS Areenalla uutta ovat joustokaukalo sekä led-näyttö. Pelaajat puolestaan pukeutuvat ja suihkuttelevat kauden aikana parakkiin rakennetuissa sosiaalitiloissa, kunnes pukuhuoneiden remontti valmistuu. Kai Nuutisen mukaan tilat ovat väliaikaisuudestaan huolimatta osoittautuneet vallan mainioiksi.

Epäilemättä mieluisin uudistus jääkiekon ystäville on pääsylippustrategian uudistaminen. Tavoitteena on kasvattaa kauden katsojamäärää hyvinkin 200 innokkaalla lajin seuraajalla per ottelu.

- Siirryimme kahteen hintakategoriaan, joissa lippujen hinnat ovat 11 ja 15 euroa. Opiskelijalipun hinta on 5 euroa. Eiköhän hintataso ole nyt hyvin kohdillaan, Nuutinen aprikoi toivoen, että opiskelijatkin löytävät entistä useammin tiensä kiekkokatsomoon.

Kiihkeinä kiekkoiltoina katsojia palvelevat ravintolat, kioskit sekä fanimyymälät ovat kuluvalla kaudella Jokipoikien omaa liiketoimintaa.

- Seuran talouden kannalta on tietysti loistavaa, että kaikki tulot saadaan omaan kassaan.

Taloudellinen kokonaisuus muodostuu sponsorisopimuksista, lipputuloista ja hallin palvelupisteiden myyntituloista. Kauden aikana Jokipojat on myös melkoinen työllistäjä. Jokaisessa kotiottelussa töitä paiskii liki 20 henkilöä.

Tunnettu brändi

Kun Kai Nuutinen ryhtyy luettelemaan Jokipojissa pelanneita ja sittemmin lajin terävimmälle huipulle edenneitä pelaajia, nimilista on pitkä. Nuutisen mukaan Jokipojat on ennen muuta kehittäjäseura. Jokipoikien brändi tunnetaan Helsingistä Ivaloon.

- Joensuu on paikka kehittyä ja päästä kiekkouralla eteenpäin. Meidän vahvuutemme on kokonaisuus – valmennus, tilat ja laadukkaat treenimahdollisuudet. Ja tietysti ihan se, että täällä pelaajista pidetään hyvää huolta.

Huolenpidossa Nuutiselle itsellään on tärkeä rooli. Se on nimittäin Kaitsu, joka auttaa olipa kyse verokortin hankinnasta, Kela-asioinneista, vahinkoilmoituksista tai lääkärissäkäynnistä.

FAKTA: Jokipojat